یادگیری زبان یونانی: مزایا و معایب

آموزشگاه زبان ایران آکسفورد زبان آموزان زیادی در دوره های آموزش زبان یونانی دارد. اما یادگیری زبان یونانی: مزایا و معایب بخشی است که می تواند اگر در یادگیری این زبان دچار تردید هستید ، شک شما را برطرف سازد.

یادگیری زبان یونانی: مزایا و معایب
یادگیری زبان یونانی: مزایا و معایب

اما یادگیری زبان یونانی: مزایا و معایب را با هم می بینیم

زبان یونانی مدرن، زبانی است که یونانی‌ها امروزه صحبت می‌کنند. زبان یونانی به طور عمومی شاخه‌ای مستقل از زبان‌های خانواده‌ی هندواروپایی است. در میان زبان‌های این خانواده دارای قدیمی‌ترین تاریخ مستند است است و ۳۴ قرن محتوای مکتوب دارد، لذا این بدون شک میراثی عظیم برای تمدن مدرن است که نگاه داشته و آن را غنی سازد.

یونانی مدرن امروزه زبان رسمی قبرس و جمهوری یونان است. همچنین توسط مجامع یونانی که در سرتاسر دنیا پخش شده‌اند و به نام جماعت پراکنده‌ی یونانی نیز معروف هستند، صحبت می‌شود (Διασπορά در یونانی معادل کلمه‌ی پراکندگی است).

اما آیا زبان یونانی امروزه هم خیلی مهم است؟ و اگر نه، چرا یک نفر باید یونانی یاد بگیرد؟

پاسخ، واضح است. یونانی مدرن هیچ اهمیت مخصوصی در حوزه‌های مالی یا علمی ندارد. مگر اینکه در صنعت جهانگردی کار کنید یا دفتر حقوقی در یونان داشته باشید، احتمالاً نیازی برای یادگیری زبان یونانی نخواهید داشت؛ زبانی بین‌المللی نیست و به خاطر مشکل بودنش انتخابی نادر به عنوان زبان دوم است.

زبان یونانی بر اساس تعداد گویشورانش در رتبه‌ی ۶۱ قرار دارد، اما به خاطر جماعت پراکنده‌ی یونانی به میزان بالایی پخش شده است و مجامعی یونانی تقریباً در همه‌ی کشورهای صنعتی وجود دارند. همچنین ردّ پای جوامع بسیار بزرگ بومی را در مصر (اسکندریه)، جنوب آلبانی، ترکیه، روسیه و اوکراین، می‌توانیم پیدا کنیم.

پس برای چه زبان یونانی مدرن را یاد بگیریم؟

فکر می‌کنم به جز اینکه علاقه‌ای اصیل به فرهنگ و تمدن یونانی داشته باشید، چند علت هم وجود دارند. اهمیت ادبی زبان یونانی را نمی‌توان کتمان کرد و بسیاری از افراد یونانی را برای مقاصد دانشگاهی فرا گرفتند، اما این یونانی کُهن بود که یاد گرفتند نه یونانی مدرن.

با اینحال بسیاری از لغات یونانی به صورت گسترده‌ای به داخل زبان‌های دیگر و در حوزه‌هایی نظیر ریاضیات، اخترشناسی، فلسفه و غیره قرض گرفته شده‌اند. عناصر لغوی زبان یونانی در اشتراک با لغات لاتین شالوده‌ی واژگان علمی و تخصصی مدرن هستند. و این یعنی اگر در حال حاضر زبانی اروپایی را صحبت می‌کنید، تعداد زیادی لغت یونانی بلد هستید.

از طرفی دیگر این دو صورت زبان یونانی (مدرن و کهن) حتی به صورت متقابل هم فهمیدنی نیستند. فکر می‌کنم، شما هیچکس را چه داخل یونان یا هرجای دیگر نخواهید یافت که به زبان یونانی کهن صحبت کند. اما این دلیلی برای نخواندنش نیست، مخصوصاً از آنجا که عقب‌نشینی مطالعات علوم انسانی در زمان ما نشانه‌ی خوبی برای آینده نیست. سانسکریت، لاتین، عربی کلاسیک، یونانی کهن و موارد دیگر از این قبیل همه و همه برای درکی عمیق‌تر از فرهنگ و گذشته‌ی‌مان بسیار مهم هستند.

دسته‌ی دیگری که زبان یونانی مدرن را یاد می‌گیرند، اغلب اروپایی‌هایی هستند که در بسیاری از جاهای یونان مانند شبیه جزیره‌ی مانی، پلیون و کرفو مستقر شده‌اند و نه تنها این زبان را برای دلایل عملی یاد گرفته‌اند، بلکه چون عاشق برقراری ارتباط با افراد محلی هستند. علاوه بر این یونان کشور میزبان ۱٫۱ میلیون مهاجر است که اغلبشان از حوزه‌ی بالکان یا سایر کشورهای حوزه‌ی خاورمیانه می‌آیند. آن‌ها نیز یونانی را در سطحی متوسط برای دلایل ارتباطی روزانه یاد می‌گیرند (اغلب برای ارتباط شفاهی).

زبان یونانی مدرن در خصوص سطح سختی به دسته‌ی زبان‌های دارای تفاوت‌های عمده‌ی زبانشناسی و فرهنگی نسبت به انگلیسی، تعلق دارد. این باعث می‌شود به گروهی یکسان مانند ارمنی، فنلاندی و مجارستانی بیاید که یعنی به ۷ هفته یا ۱۱۰۰ ساعت کلاسی نیاز دارید تا به روانی دست یابید اما این رویگرد می‌تواند بسیار تاریک و تیره باشد و هرگونه تلاشی را مأیوس سازد.

آیا این اطلاعات برای شما کافی است؟ آیا چیز دیگری هست که بخواهید درباره‌ی زبان یونانی مدرن یا یونانی‌ها بدانید یا این همه‌ی آن چیزی است که از یونانی می‌خواهد؟ کافی است گوشی همراه یا تبلت خود را بردارید و از میزان اطلاعات اضافی که در اینترنت خواهید یافتف شگفت‌زده خواهید شد.