چگونه لغات زبان را سریع یاد بگیریم؟

آموزشگاه زبان ایران آکسفورد همیشه سعی کرده استراتژی هایی را بیاموزد که در روند یادگیری زبان برایتان مفید است. چگونه لغات زبان را سریع یاد بگیریم؟ می تواند یکی از این استراتژی ها باشد.

یادگیری زبان از جمله‌ی غنی کننده‌ترین، با ارزش‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانیم در آن درگیر شویم. اما چگونه لغات را سریع بیاموزیم؟

به نظر ما مهمترین وظیفه در جریان یادگیری زبان، فراگیری دایره‌ی واژگان یعنی لغات است. اگر لغات کافی داشته باشیم می‌توانیم معنای آن چه را می‌خوانیم یا گوش می‌دهیم دریابیم و به قادر خواهیم بود به نحوی خود را بروز دهیم. دایره واژگان بسیار مهمتر از دستور زبان است. دستور زبان را به تدریج که با زبان آشنا می‌شوید یاد خواهید گرفت اما اول از همه به لغات نیاز دارید.

چگونه لغات زبان را سریع یاد بگیریم؟
چگونه لغات زبان را سریع یاد بگیریم؟

پس چگونه کلمات را فرا بگیریم؟ چگونه لغات زبان را سریع یاد بگیریم؟

خب فکر می‌کنیم دو گونه رویکرد اصلی وجود دارد. یکی مطالعه‌ی مستقیم واژگان با خواندن فهرست‌های واژگانی و تلاش برای به ذهن سپردن آن‌ها با استفاده از فلش‌ کارت‌ها، نگهداری دست نوشته‌ها و این قبیل چیزهاست. روش دیگر یادگیری یادگیری از طریق قرارگیری زیاد در وعرض زبان است. حال، استراتژی انتخابی شما بستگی به ترجیح و سلیقه‌ی شخصی شما دارد، به نظر ما به میزان زمانی هم بستگی دارد که در اختیار دارید.

اگر وقت زیادی دارید، شش تا هفت ساعت در طول روز همانطور که مثلا یک زبان آموز حرفه ای این میزان زمان را برای مطالعه‌ی زبان ماندارین چینی در ۴۵ ساعت پیش رو داشته است، پس می‌توانید روزی یک ساعت را به مطالعه‌ی مستقیم واژگان اختصاص دهید. اما اگر تنها یک ساعت در روز یا دو سوم یا سه چهارم آن زمان را دارید که ما آن را وقت مرده می‌نامیم و شامل وقتی است که در اتومبیل خود هستید، کارهای خانه را انجام می‌دهید، سگ را برای پیاده‌روی می‌برید، پس پیشنهاد می‌کنیم که تلاش برای مطالعه‌ی مستقیم واژگان نکنید.

تحقیقات مهمی بر روی آن‌چه که موانع یادگیری می‌نامند و طی آن یکسری محتوا را در نظر گرفته و تلاش به مجبور کردن خود برای یادگیری و بررسی آن می‌کنید، صورت گرفته است.

به طور مثال شما فهرست واژگان یا فلش‌کارت‌های خود را با امید از بر کردن و تسلط بر آن‌ها بارها و بارها ملاحظه می‌کنید. این کار نسبتاً ناکارآمد است و در حقیقت یادگیری را به تعویق می‌اندازد. به بیانی دیگر وقتی با یکسری اطلاعات روبرو می‌شوید و سپس آن را فراموش می‌کنید، به سراغ یکسری اطلاعات دیگر می‌روید و به اطلاعات اولیه بازمی‌گردید و لذا به نحوی لایه‌های مختلف را جاگذاری می‌کنید، از یاد می‌برید و دوباره می‌آموزید و در واقع شما را توانمند می‌سازد تا چیزها را بهتر یاد بگیرید ولی نهایتا نمی توانید یادگیری مفید داشته باشید.

پس سعی کنید بیشتر به کاربرد واژگان توجه کنید تا بتوانید آنها را راحت تر بیاموزیذ.